• چهارشنبه ٢٤ آبان ١٤٠٢-١٤:٥٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٩٢٣
نرگس معدنی پور

تحقق شهر آرمانی با شهروندان کتابخوان

در دنیای امروز دانستن، معیار قدرت و توانایی است و هر آن کس که بیشتر بداند از شعاع بیشتری در دایره عمل و قدرت تصمیم گیری و تصمیم سازی برخوردار است.
بر اساس آنچیز که واقعیت به ثبت رسانده مهمترین ابزار رسیدن به این نوع از قدرت مطالعه، خواندن و پیوستگی دائم با کتاب است.
روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار فرصتی است برای بازنگری در خصوص نقش و جایگاه کتاب در زندگی فردی و اجتماعی تک تک افراد جامعه و اینکه چه میزان از سبد خانوار به مقوله مهمی همچون کتاب و دانش افزایی اختصاص یافته است.
متاسفانه آمارها در خصوص میزان کتابخوانی در ایران چندان دلچسب نیست لذا ضرورت دارد تا برنامه ریزان در این حوزه به ایفای نقش پررنگ برای عجین کردن مردم با کتاب و کتابخوانی بپردازند.
یکی از مهمترین نهادها و سازمان های تاثیرگذار در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را می توان شهرداری ها دانست که بر اساس وظایف قانونی تعریف شده برای آن می بایست در این بخش به صورت جدی وارد عمل شود. بر همین اساس طی ادوار مختلف مدیران شهری با راه اندازی کتابخانه های عمومی و تخصصی فضایی را برای شکوفایی اندیشه در مناطق مختلف شهر پدید آورده اند و به جرات می توان گفت که در این حوزه نقش آفرینی مدیریت شهری بسیار پررنگتر از دیگر نهادها بوده است.
با توجه به ضرورت هدایت و سوق دهی مردم به امر کتاب و کتابخوانی ضروری است اقدامات موثرتری در این بخش برداشته شود که از جمله این موارد می توان به بازسازی فیزیکی کتابخانه ها، به روزرسانی کتب، ایجاد فضای مناسب مطالعه برای اعضا، ارتقای مسیر شغلی مدیران و کارکنان کتابخانه های وابسته به شهرداری تهران و ... در دستور کار قرار گیرد و برای وارد کردن کتاب به سبد روزانه مصرف خانواده، برنامه های مدون و با قابلیت اجرا برنامه ریزی شود.
ما بر این باوریم که شهروند آگاه و اندیشمند در تحقق شهری آرمانی که خواست و مطالبه عمومی است بسیار موثر است و این دست از شهروندان در شکل گیری و استمرار اجرای وظایف شهروندی در قبال شهر و مطالبه گری از مدیران شهری بهتر و بیشتر می توانند به ایفای نقش بپردازند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: